Billackering Vallentuna
Motorbloggen för motorälskare
Så slipar du bäst innan lackering av din bil
Grundarbetet är A och O för att lacken ska bli så fin som möjligt vid lackering. Så slipar du bäst innan lackering av din bil.
Ska du lackera om bilen eller laga en skada är grundarbetet absolut viktigast. Om du inte är noga med slipningen kommer lacken snart bli lika ful igen.
- Använd riktiga produkter
Det finns produkter hos bilhandlare som är utvecklade för att slipa och behandla lacken. Använd enbart dessa. Det är även stor skillnad på kvalitetsprodukter och okända märken utan några dokumenterade testresultat. Läs gärna biltidningar där oberoende tester presenteras.
- Ta bort lacken
Ska lacken helt tas bort används enklast slipmaskin med slippapper som har 80 - 120 mm kornstorlek. Slipa försiktigt och med rörelser för att det inte ska bli slipat för mycket på en och samma plats.
- Plåtrent
Med plåtrent menas att man tar bort all lack ner till plåten. Det ska helt enkelt bli en helt ren plåt (plåtrent) där lacken ska renoveras. Många rekommenderar att man slipar till plåtrent för att kunna bygga lacken från grunden. Det finns däremot lösningar som innebär att man inte behöver slipa plåtrent.
- Slipa efter spackling
Om spackling har skett är det även noga att slipa efteråt för att få en slät yta. Börja med 120 mm kornstorlek och arbeta dig sedan upp mot 240 mm i olika steg. Kom ihåg att utöka slipområdet succesivt. Med andra ord att du med 120 mm korn slipar nästan enbart där spackling skett och ju mindre kornstorlek som väljs desto större omkringliggande område kan slipas. På detta sätt skapas en mjuk övergång till den redan spacklade ytan.
- Slipa efter primer
Börja med slippapper med 300 - 400 mm och avsluta med 400 – 600 mm storlek. Även här får man utvidga slipytan så att övergångarna blir fina. Nu kan man använda så kallade Soft-Touch-rondeller. De har skumgummiskikt som skyddar och minskar risken att genomslipning sker.
- Använd märkfärg
Både vid slipning efter spackling och efter primer så kan märkfärg användas. Det är färg som appliceras och som sedan slipas bort med slipmaskinen. På detta sätt är det enkelt att se var man slipat och var detta inte skett.
- Kom ihåg rengöring
Börja med att rengöra hela bilen och ställ den i solsken. Nu kan du lätt granska hela karossen noga för att upptäcka repor och skador som du kanske inte förr sett. Ska bilen ändå omlackeras kan det göras på alla ställen på en gång. Markera ut de ställen som behöver slipas och lackas med lite färg eller tejp.
Andra inlägg
- Att sälja sin bil i Uppsala – en vägledning
- Bilinredning Göteborg - skapa ordning och reda
- Hjulinställning Uppsala - säkrare bilkörning
- Så här tar du körkort - En nödvändighet för dagens samhälle
- Service med kvalitet på bilverkstad i Huddinge
- Däck Trångsund - varför du tjänar på professionell hjälp
- Köpa husbil och upptäcka friheten
- Mopedkurs för dig som vill köra moped i Stockholm
- Truckar – fördelaktigt för såväl individ som samhälle
- Körskola för snabb väg till körkortet i Uppsala
MOTORBLOGGEN
Välkommen till Billackering Vallentunas Motorblogg! Den här bloggen är för oss alla som älskar motorer och bilar. Vi är ingen traditionell bilblogg, utan vi skriver om det mesta som kan ha och göra med bilar, allt från transport, körskolor, lackering, bärgning och annat som kan vara nyttigt för bilförare.
Njut av läsningen.